ARTYSTYCZNY BILANS SEZONU - 300% NORMY


Wraz z końcem lipca Teatr Ludowy kończy sezon artystyczny. Tradycyjnie był on dłuższy o miesiąc niż w większości krakowskich instytucji kulturalnych. Niezwykle intensywna praca minionych miesięcy zaowocowała 7 premierami – w tym 3 prapremierami – i 2 Festiwalami.

A zatem: „Sekretne życie Friedmanów” Marcina Wierzchowskiego Daniela Sołtysińskiego w reżyserii Marcina Wierzchowskiego, „Krakowskie Abecadło” Mieczysława Czumy w reżyserii Maćko Pruska, „Rewizor. Będzie wojna!” Artura Pałygi w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, „Beczka prochu” Dejana Dukovskiego w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, „Dwoje Biednych Rumunów mówiących po polsku” Doroty Masłowskiej w reżyserii Aleksandry Popławskiej, „Kotka na gorącym blaszanym dachu” Tennessee Williamsa w reżyserii Jacka Poniedziałka, oraz „Akt równoległy” Dereka Benfielda w reżyserii Tadeusza Łomnickiego.

Pierwsze 3 spośród wymienionych były prapremierami, a ostatnie cztery ułożyły się w Festiwal Premier. Zorganizowaliśmy też Festiwal Młodych Reżyserów, czyli przegląd etiud studentów Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST.

 

W sumie zagraliśmy ponad 500 spektakli, które obejrzało ponad
90 tys. (czyli 10 tys. więcej niż w sezonie ubiegłym) widzów, co przekłada się na prawie o 1/5 większe wpływy z biletów. Dziękujemy!

 

Przygotowując wymienione premiery odbyliśmy 416 prób. Przez nasze pokoje gościnne i hotele przewinęło się 60 artystów, którzy pracowali u nas gościnnie. Dla wszystkich przygotowujących kolejne premiery (realizatorów, aktorów i obsługi technicznej) wydrukowaliśmy 123 egzemplarze teatralne.
Do wszystkich realizacji łącznie wydanych zostało 1000 programów teatralnych, 1900 plakatów i prawie 40.000 ulotek. W mieście pojawiło się 9 billboardów i 16 citylightów oraz 48.000 repertuarów.


Jednak największą satysfakcję sprawiło nam, że w naszej pracy żywy udział w tym sezonie wzięli nasi widzowie i sympatycy. Oprócz spektakli zaproponowaliśmy im ponad 60 warsztatów, działań, zdarzeń i spotkań edukacyjno-teatralnych, w których wzięło udział prawie 4,5 tys. osób.

Wśród inicjatyw i projektów były regularne warsztaty teatralne dla różnych grup wiekowych: dzieci, młodzieży i dorosłych – Spółdzielnia teatralna. Uczestnicy Spółdzielni teatralnej w połowie lipca zaprezentowali doskonały spektakl „Wczoraj, 10 lat, całe życie”. W ramach regularnej działalności prowadzonej przy Teatrze co miesiąc odbywały się spotkania Studia Improwizacji prowadzone przez reżysera i psychologa, Inkę Dowlasz oraz zajęcia rocznego Studium terapii przez sztukę. Po trwających cały sezon zajęciach Studium w czerwcu  na Scenie STOLARNIA  został zaprezentowany pokaz finałowy.


Każdej z premier towarzyszyła premiera studencka, czyli spektakle po których odbywały się spotkania z artystami. Prowadził je Jacek Wakar. Na szczególne wyróżnienie zasługuje spotkanie z Dorotą Masłowska, połączone z promocją jej najnowszej ksiązki. Spektakl „Rewizor. Będzie wojna!” poprzedziły działania promocyjne: próba otwarta oraz „Spotkanie Rewizorów”, czyli spotkanie aktorów i reżyserów, którzy wcześniej na krakowskich scenach wystawiali tekst Gogola. Natomiast „Beczce prochu” towarzyszyły warsztaty prowadzone na bazie tekstu dramatu przez performerkę i artystkę audiowizualną z Rotterdamu, Ivanę Indjin.

Rozpoczęliśmy też cykliczne wizyty teatralne w Strefie rodzica oddziałów dziecięcych Szpitala im. S. Żeromskiego. Tam młodzi pacjencie mogą liczyć na chwilę radości i zabawy które zapewnili im nasi aktorzy. Zorganizowaliśmy też dwa spektakle familijne po których dzieci wraz z rodzicami mogły uczestniczyć w przygotowanych atrakcjach tematycznych (Wielki Karnawałowy Bal Przebierańców, warsztaty plastyczne „Pożegnanie zimy. Robimy Marzannę”).


Od jesieni – przez cały sezon – odbywały się spotkania z mieszkańcami Nowej Huty w ramach projektu  teatralno-antropologiczngo „Życiorysy Nowej Huty”. Studenci Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ prowadzili na ternie naszej dzielnicy badania, które  zostaną wykorzystane w pracach nad scenariuszem do spektaklu tworzongo przez  Monikę Muskałę i Gabrielę Muskałę

W drugiej części sezonu dołączyliśmy nowe projekty: Mama, tata w teatrze, czyli spektakle dla dorosłych, na które można zabrać dziecko, a Teatr zapewni mu opiekę i atrakcyjną rozrywkę (3 spektakle); Kino HUTA, czyli najciekawsze zjawiska w polskim kinie w cyklu filmowych spotkań Łukasza Maciejewskiego (2 seanse i spotkania z twórcami).


 Teatr prowadził też bogate życie wirtualne.

Pojawiło się 500 postów na teatralnym fb, które wywołały 19 000 reakcji, komentarzy, udostępnień. Od września wyświetlono nasze posty ponad 1 mln razy. 34 wpisy na blogu wywołały prawie 900 interakcji wśród czytelników.


Naszą pracę doceniano i nagradzano.

Na tarnowski FESTIWALU KOMEDII „TALIA 2016” zostali wyróżnieni nasi aktorzy: Paweł Kumięga, Tadeusz Łomnicki i Piotr Franasowicz za komediowe kreacje w spektaklu „Sarenki” Tomasa Svobody.

Otrzymaliśmy 5 nominacji do Ludwików 2016:

• w kategorii najlepsza rola męska – Piotr Pilitowski i Piotr Franasowicz za role Arnolda

i Jessego Friedmanów w „Sekretnym życiu Friedmanów”

• w kategorii najlepsza oryginalna muzyka – Aleksander Brzeziński za muzykę do „Krakowskiego Abecadła”

• w kategorii najlepszy spektakl – „Sekretne życie Friedmanów” Marcina Wierzchowskiego

LUDWIKA otrzymała w kategorii najlepsza rola kobieca MAŁGORZATA KOCHAN za rolę Elaine Friedman w „Sekretnym życiu Friedmanów”
ZOTĄ MASKĘ jako najpopularniejszy spektakl dla dzieci otrzymał „SYN SMOKA”
w Polkowicach na XIX edycji festiwalu OBLICZA TEATRU Tomáš Svoboda otrzy mał nagrodę dla najlepszego reżysera za sztukę „Sarenki”
 


A w mediach naszą pracę oceniano tak:

 o „Sekretnym życiu Friedmanów”:

…spektakl Marcina Wierzchowskiego nie jest podobny do czegokolwiek innego, co dziś oglądać można nie tylko w krakowskich teatrach. Temat trudny, forma wymagająca aż do granic możliwości… Niezwykły, szalenie intensywny spektakl.
Jacek Wakar

Najpiękniejsza teatralna niespodzianka tego roku.

Autorce scenografii, Barbarze Ferlak, należy się teatralny Oscar. Nie tylko jej. Także reżyserowi, aktorom, dramaturgom. Nowe otwarcie „Ludowego”, wybitny spektakl.
Łukasz Maciejewski

o „Krakowskim Abecadle”:

To spektakl, który oczaruje i rozbawi widzów w każdym wieku! „Krakowskie abecadło” to wspaniała propozycja dla całych rodzin. Nawet małe dzieci nie kryły rozczarowania, kiedy przedstawienie się skończyło.
Alina Wiąckowska-Pyrtek

 

o spektaklu „Rewizor. Będzie wojna!”:
Publiczność Teatru Ludowego reaguje entuzjastycznie, bo chce słuchać o tym, co dziś istotne. Dobrze, że nowohucki teatr podjął to wyzwanie
Olga Katafiasz

o "Beczce prochu”:
Ta młodzieńcza perspektywa świetnie się w spektaklu Bogajewskiej sprawdza, bo młodzi aktorzy są dzięki niej bardzo wiarygodni. Tym bardziej, że ich pojedyncze historie składają się na portret bohatera zbiorowego - pokolenia'90, które właśnie z przytupem wchodzi w dojrzałe życie.
Tomasz Domagała

o spektaklu „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku”:
Szalona podróż, która zaczyna się od najzwyczajniejszego spotkania kobiety i mężczyzny na imprezie pełnej alkoholu i narkotyków, kończy się odkryciem wszystkich bolączek duszy. "Gra na haju" szybko się kończy, wybrzmiewając dłuższą chwilą ciszy wśród publiczności.
Agnieszka Gałczyńska

o „Kotce na gorącym blaszanym dachu”:

Jacek Poniedziałek daje aktorom szansę na wybrzmienie tekstu Williamsa, jednego z najważniejszych w światowej dramaturgii, czując, że nie wolno neutralizować go nadmiarem konceptów inscenizatorskich. Tutaj słowo jest atrakcyjne, słowo staje się siłą napędową.(…) To mocno aktorski spektakl oparty na doskonałym tekście, jakich niewiele można zobaczyć w Krakowie.
Łukasz Maciejewski

o „Akcie równoległym”:

Nowy spektakl Teatru Ludowego to duża dawka dobrej rozrywki na wysokim poziomie. spory dystans do żartobliwego gatunku i dobra energia tryskająca ze sceny wprowadzają publiczność w radosny, lekki, kulturalny błogostan, który trwa jeszcze długo po opuszczeniu widowni.
Anna Małachowska


facebook twitter youtube blog