Aktualności

Zobacz wszystkie aktualności
11.09.2017

NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI W SEZONIE 2016/2017

Ankieta krytyków

Najlepsze przedstawienie

ŁUKASZ DREWNIAK Bezdyskusyjnie: Klątwa, reż. Oliver Frljić, T. Powszechny w Warszawie. A potem na podium: Sekretne życie Friedmanów, reż. Marcin Wierzchowski, T. Ludowy w Nowej Hucie; Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk, reż. Agata Duda-Gracz, T. Nowy w Poznaniu.

ŁUKASZ MACIEJEWSKI Do dna, scen., reż. i opieka pedagogiczna: Ewa Kaim, dramaturgia: Włodzimierz Szturc, PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, dyplom Wydziału Aktorskiego; Marcin Wierzchowski, Daniel Sołtysiński, Sekretne życie Friedmanów, reż. Marcin Wierzchowski, T. Ludowy w Krakowie; Paweł Demirski, Triumf woli, reż. Monika Strzępka, Narodowy Stary Teatr w Krakowie.

IGNIEW MAJCHROWSKI „Najlepszego” przedstawienia nie mam prawa wskazywać (nie byłem chociażby w Poznaniu czy w Kielcach), a z tych, które udało mi się zobaczyć, wyróżniłbym Sekretne życie Friedmanów w T. Ludowym, Klątwę w T. Powszechnym, Historię Jakuba w T. Dramatycznym w Warszawie (mniejsza, że wszystkie trzy dotykają sprawy pedofilii, ważniejsze, że każde w odmiennej konwencji podejmuje kwestię trudnego dochodzenia do prawdy).

JACEK SIERADZKI Marcin Wierzchowski i Daniel Sołtysiński, Sekretne życie Friedmanów, T. Ludowy, Kraków; Stanisław Wyspiański, Wesele, Narodowy Stary Teatr, Kraków.

JACEK WAKAR Ślub Witolda Gombrowicza, reż. Anna Augustynowicz, T. im. Jana Kochanowskiego w Opolu, T. Współczesny w Szczecinie; Idiota wg Fiodora Dostojewskiego, reż. Paweł Miśkiewicz, T. Narodowy; Sekretne życie Friedmanów Daniela Sołtysińskiego i Marcina Wierzchowskiego, reż. Marcin Wierzchowski, T. Ludowy w Krakowie.

 

Najlepsza nowa polska sztuka
(ogłoszona drukiem lub wystawiona)

MACIEJEWSKI Marcin Wierzchowski, Daniel Sołtysiński, Sekretne życie Friedmanów, reż. Marcin Wierzchowski, T. Ludowy w Krakowie, Scena Stolarnia.

PUZYNA-CHOJKA Z realizacji scenicznych wyróżniłabym Reykjavík ’74 Marty Sokołowskiej w reż. Katarzyny Kalwat w T. im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz Sekretne życie Friedmanów Marcina Wierzchowskiego i Daniela Sołtysińskiego w T. Ludowym w Krakowie. Z lektur zapamiętałam sztukę Słabi. Ilustrowany banał teatralny Magdaleny Drab, której świetne czytanie przygotował Marcin Wierzchowski w ramach finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

SIERADZKI Artur Pałyga, Rewizor. Będzie wojna!; Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Yemaya – królowa mórz.
 

Najlepsza reżyseria

MACIEJEWSKI Oliver Frljić, Klątwa na motywach dramatu Stanisława Wyspiańskiego, T. Powszechny w Warszawie; Mariusz Grzegorzek, Czarownice z Salem Arthura Millera, T. im. Stefana Jaracza w Łodzi; Marcin Wierzchowski, Sekretne życie Friedmanów, T. Ludowy w Krakowie; Paweł Miśkiewicz, Idiota wg Fiodora Dostojewskiego, T. Narodowy.

PUZYNA-CHOJKA Anna Smolar, Kopciuszek Joëla Pommerata w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie; Marcin Wierzchowski, Sekretne życie Friedmanów w T. Ludowym w Krakowie.

 

Najlepsza rola kobieca

MACIEJEWSKI Danuta Stenka, Matka Courage i jej dzieci Bertolta Brechta, reż. Michał Zadara, T. Narodowy; Dorota Segda jako Kathrine Switzer, Triumf woli Pawła Demirskiego, reż. Monika Strzępka, Narodowy Stary Teatr w Krakowie; Małgorzata Kochan, Sekretne życie Friedmanów, T. Ludowy w Krakowie.

 

Najlepsza rola męska

MACIEJEWSKI Ireneusz Czop, John Proctor, Czarownice z Salem Arthura Millera, reż. Mariusz Grzegorzek, T. im. Stefana Jaracza w Łodzi; Tomasz Schimscheiner, Kohoutek, Inne rozkosze Jerzego Pilcha, scen. i reż. Artur „Baron” Więcek, Krakowski Teatr Scena STU; Krzysztof Zawadzki, William Szekspir, Triumf woli Demirskiego, reż. Monika Strzępka, Narodowy Stary Teatr w Krakowie; Kajetan Wolniewicz, Duży Tata, Kotka na gorącym blaszanym dachu Tennessee Williamsa, reż. Jacek Poniedziałek, T. Ludowy w Krakowie.

PUZYNA-CHOJKA Radosław Krzyżowski za role Pana Młodego w Weselu i kilka wcieleń w Triumfie woli w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie; Piotr Pilitowski za rolę Arnolda Friedmana w Sekretnym życiu Friedmanów w T. Ludowym w Krakowie; Grzegorz Falkowski za rolę Henryka w Ślubie Gombrowicza w reż. Anny Augustynowicz w T. Współczesnym w Szczecinie.

 

Najlepsza adaptacja teatralna (opracowanie tekstu)

MAJCHROWSKI Marcin Wierzchowski, Daniel Sołtysiński, Sekretne życie Friedmanów.

 

Najlepsza scenografia

MACIEJEWSKI Barbara Ferlak, Sekretne życie Friedmanów, T. Ludowy w Krakowie; Mirek Kaczmarek, Do dna, scen., reż. i opieka pedagogiczna: Ewa Kaim, PWST w Krakowie, dyplom studentów Wydziału Aktorskiego; Mirek Kaczmarek, Każdy dostanie to, w co wierzy na motywach Mistrza i Małgorzaty Michaiła Bułhakowa, T. Powszechny w Warszawie.

MAJCHROWSKI Barbara Ferlak – Sekretne życie Friedmanów.

 

Pełny artykuł dostępny na stronie TEATR

Popularne

14.05.2019

WYRÓŻNIENIE DLA ANNY PIJANOWSKIEJ NA 54. PRZEGLĄDZIE TEATRÓW MAŁYCH FORM KONTRAPUNKT 2019

Miło nam poinformować iż, Jury, doceniając wysoki poziom zaprezentowanych przedstawień i wyjątkowo trafną ich selekcję, zgodną z mottem festiwalu „Coś jej winien?", zdecydowało się docenić i nagrodzić kreacje aktorskie, indywidualności twórcze i koncepty. Z uwagi na dużą liczbę tych zjawisk postanowiło przyznać: wyróżnienie Annie Pijanowskiej za rolę Lucy w „Hańbie" . Gratulujemy!

Zobacz więcej
15.04.2019

"KOLACJA DLA GŁUPCA" CZYLI ROZRYWKA NA WYSOKIM POZIOMIE

Aktorzy wybrani przez Tadeusza Łomnickiego do obsady „Kolacji dla głupca” w stu procentach spełnili warunki decydujące o sukcesie spektaklu. Paweł Kumięga brawurowo i mądrze zagrał tytułowego głupca, znakomicie wtórował mu Jacek Wojciechowski w roli Bronchant. Świetną kreację nadobowiązkowego inspektora skarbowego stworzył Jan Nosal. Z wdziękiem i świadomością swoich ról zagrali Marta Bizoń, Iwona Sitkowska oraz Maciej Namysło.

Zobacz więcej
02.04.2019

MARKA RADIA KRAKÓW UROCZYŚCIE WRĘCZONA

Wyróżnienie dla Teatru Ludowego za spektakl "Salto w tył" odebrała p. Dyrektor Małgorzata Bogajewska oraz reżyser spektaklu Maćko Prusak. Bardzo dziękujemy za uznanie, a aktorom gratulujemy!

Zobacz więcej