Magdalena Drab Fredro. Bardzo mi miło Dla młodzieży

Scena:
TIM\Scena Kameralna
Cena:
normalny: 46 pln , ulgowy: 38 pln

O spektaklu

Spektakl inspirowany biografią i twórczością hrabiego Aleksandra Fredry.

Hrabiego Aleksandra Fredry, największego polskiego komediopisarza nie trzeba nikomu przedstawiać. Czyżby? Przecież „Zemstę” czytaliśmy w ramach lekturowego przymusu; owszem, z uśmiechem, ale jednak w ramach przymusu. Mało kto wie, że jej autor zostawił po sobie ponad 40 komedii, a także utwory w innych literackich gatunkach. Teksty te powstawały w czasach, kiedy w polskiej kulturze królował romantyzm. Mickiewicz, Słowacki i Krasiński pisali swoje mesjanistyczne arcydramaty, a Fredro, w tym samym czasie, ustanawiał wzór narodowej komedii odżegnującej się od spraw... narodowych. Jakby żył i tworzył poza ogólnie przyjętym wzorcem. Dworkowa sielanka stanowiąca tło intryg zwieńczonych naiwnie szczęśliwym, jak mogłoby się wydawać, zakończeniem, jest zawieszona w bezczasie. Kiedyś? Nigdy? Zawsze? Sielski happy end nabiera znaczenia, kiedy weźmiemy pod uwagę, że Fredro, w przeciwieństwie do wieszczów, brał udział w walkach nazywanych narodowowyzwoleńczymi, co prawda nie w powstaniach, ale w nie mniej krwawych, a znacznie dłuższych wojnach napoleońskich.
Okrucieństwa i tęsknoty za ładem uosabianym przez domowe ognisko doświadczył jak mało który z XIX-wiecznych autorów. Paradoksów i niespodzianek związanych z wąsatym dziadkiem narodowej komedii jest więcej. Twórcy spektaklu dokonują teatralnej ekshumacji dorobku Fredry – przywołują fragmenty takich sztuk jak „Ciotunia”, „Gwałtu, co się dzieje!” czy „Wychowanka” oraz opowiadania „Dziennik wygnańca”, aby w dowcipny, dostosowany do wrażliwości młodego odbiorcy sposób dowieść, że autor obdarzony umiejętnością wnikliwej obserwacji ludzkich postaw oraz mistrzowskiego operowania słowem ma nam dziś do zaoferowania znacznie więcej niż „żart z wąsem”, a aktorzy w teatrze Fredrowskim nie muszą być jak... meble – stylowe i eleganckie, ale jednak meble.

Spektakl dla osób powyżej 13. roku życia.

 

Partnerem projektu jest Fundacja Lotto im. Haliny Konopackiej.
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Wydarzenie realizowane jest w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź – Teatr 2023.
Organizator programu: Fabryka Sztuki w Łodzi.
Współorganizatorzy programu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Miasta Łodzi, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Partner programu: Teatr CHOREA

Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Program dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.

 

Twórcy

tekst i opieka artystyczna: Magdalena Drab
reżyseria: zespół
muzyka: Lena Michajłów
choreografia: Jan Sarata
kostiumy: Artur Mazur
video: Michał Poniedzielski
reżyseria światła: Maciej Iwańczyk

Obsada