Strefa widza

Zobacz więcej

FESTIWAL OTWARCIA. 3 edycja 18 - 21 LISTOPADA / TIM

Wykorzystując doświadczenie realizacji dwóch edycji „Festiwalu Otwarcia” i nieustannego zadawania pytania - czym jest teatr dla młodych? postanowiliśmy te dyskusję poszerzyć i zaproponować współtworzenie programu „Festiwalu Otwarcia” sześciu instytucjom partnerskim – krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, Teatrowi Śląskiemu w Katowicach, Teatrowi Miniatura w Gdańsku, Teatrowi im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, Fundacji Analog Collective i Kolektywowi Kolejny Teatr.

Chcemy w ten sposób promować idee powstawania spektakli dla młodych w wieku 11-16 lat w całej Polsce.
Dlatego też, zdecydowaliśmy się nie zapraszać do udziału w festiwalu, istniejących już spektakli, ale starać się zaanimować idee współdziałania i współtworzenia spektakli dla młodych i zaprosić do stworzenia szkicu scenicznego w teatrach/ instytucjach partnerskich, a następnie ich prezentacji podczas „Festiwalu Otwarcia".

BILETY 20 zł.
rezerwacja: Biuro Obsługi Widza tel. 12 68 02 112 / 113; e-mail: rezerwcja@ludowy.pl

Mecenasem Teatralnego Instytutu Młodych jest ZUE S. A. - Grupa ZUE

 

PROGRAM:

WTOREK – 18.11

9.30 – Teatr Ludowy 
Peter Hedges "Co gryzie Gilberta Grape’a" – reżyseria i adaptacja Jakub Zalasa
Scena Kameralna (spektakl + warsztaty)
Endora – małe miasteczko, gdzie czas się zatrzymał, a życie mija na opowiadaniu plotek. Gilbert Grape ma 24 lata i dźwiga ciężar, którego nie wybrał: opieka nad zajadającą się matką i niepełnosprawnym bratem, praca w sklepie, romans ze starszą kobietą.
Z pozoru pogodny i obowiązkowy, w środku gotuje się od tęsknoty za czymś innym – miłością, wolnością, światem poza Endorą.
Na scenie zobaczymy opowieść o trudnych wyborach, poczuciu samotności i stagnacji.
Ale także o Ameryce – ze swoim mitem sukcesu, kolorową ikonografią i niepewnymi obietnicami.
Nade wszystko jednak, będzie to historia o miłości w rodzinie. Tej, która pęta, ale jednocześnie wyzwala.
Bo wszędzie dobrze, ale w domu…


***

12.30 – Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
Mattias Andersson "Słabszy" – reżyseria Daria Kubisiak
Scena Warsztatowa (spektakl + warsztaty)

ŚRODA – 19.11

18.00 – Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie
Maria Gustowska "Jak zostać księżniczką"– reżyseria Olga Pabisek
Scena Warsztatowa (spektakl + warsztaty)


Jest kilka pytań, z którymi czasami człowiek musi się zmierzyć:
Jak zostać księżniczką? 
Kto może być księżniczką? 
Jak długo można chcieć być księżniczką? 
Jak mają się do tego relacje siostrzeńskie? 
Czym jest relacja siostrzyńska?
Czy warto dbać o siostrę? 
Kiedy Twoja młodsza siostra przestaje być księżniczką? 
Kiedy Twoja starsza siostra przestaje być księżniczką? 
Jakie są typowe problemy księżniczek? 
Jakie prawdziwe problemy mają księżniczki? 
Co robią księżniczki? 
Na kogo czekają księżniczki? Na co czekają księżniczki? 
KSIĘŻNICZKI?!
Różowa chmurka spektakl - historia rodzeństwa, która pozwoli im dotrzeć do istoty własnych tożsamości

 

CZWARTEK – 20.11

9:30 – Kolektyw Kolejny Teatr
Mattias Andersson "Słabszy" – reżyseria Paulina Staniaszek
Scena Kameralna (spektakl + warsztaty)
Nikogo nie bije się bez powodu. I nie chodzi o to, co robisz, tylko o to jaki jesteś. Pomyśl, przecież gdybyś nie był taki jaki jesteś, nie byłoby potrzeby cię krzywdzić. Chyba to rozumiesz, co? Po prostu postaw się w roli kata. Rozumiesz teraz? Nie da się inaczej. Zmień się a będzie dobrze.
Nic nie mówisz. Czytasz bezwiednie. Niewiele się zmienia od momentu kiedy pierwszy raz stajesz w roli świadka, ofiary, kata. Przemoc krąży jak moneta w obiegu – nikt nie trzyma jej w dłoni na zawsze.
“Słabszy” to nie opowieść o złych i dobrych. “Słabszy” to studium mechanizmu niekończącej się sztafety przemocy, w której każdy desperacko próbuje ocalić resztki godności. Słabszy pokazuje świat ludzi pozbawionych oparcia – w rodzinie, w szkole, w sobie nawzajem – którzy walczą o dominację nie dlatego, że są silni, ale dlatego, że boją się być słabsi.


***

12.30 – Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku

Na podstawie książki Michała Rusinka „Bibuła w tapczanie. O solidarności dla dzieci”
"Bibuła w tapczanie"  - reżyseria Michał Derlatka 

To opowieść o wielkiej i małej historii, o sile wspólnoty oraz potrzebie demokracji, wolności i niezależności – wartościach ważnych nawet dla najmłodszych obywateli i obywatelek. Z lalkowej inscenizacji młodzi widzowie dowiedzą się, jak wyglądał świat, który z dzieciństwa pamiętają ich rodzice i dziadkowie. Poznają, kim byli Wałęsa i Jaruzelski, kto to był zomowiec i co robiła bibuła w tapczanie. To będzie nieco szalona podróż po latach osiemdziesiątych zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców, opowiedziana w przystępny i zrozumiały sposób. „Bibuła w tapczanie” w reżyserii Michała Derlatki to prezent dla dzieci z okazji 45 urodzin rewolucji Solidarności.

Nie zabraknie kolejek po papier toaletowy, rozmów kontrolowanych, octu na półkach sklepowych i cenzury a także nieuczciwych wyborów, w których wezmą udział młodzi widzowie.
Pokażemy na scenie niedole i marzenia ludzi, którym przyszło żyć w czasach PRL, ich walkę o wolność, pogmatwane realia i historyczne wydarzenia lat osiemdziesiątych, a to wszystko oczami dwóch stoczniowców, którzy postanowili przeczekać trudne czasy, zamykając się w skrzyni… i wyjść z niej dziś, po 35 latach. Czy czeka ich lepsza przyszłość?

Spektakl powstał na podstawie książki Michała Rusinka „Bibuła w tapczanie. O solidarności dla dzieci”

 

PIĄTEK – 21.11

9.30 – Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach
Katarzyna Błaszczyńska "Chłopcy z Placu Miarki" (na podstawie "Chłopców z Placu" Broni Ferenca Molnára) – reżyseria Bartłomiej Błaszczyński
Scena Kameralna


„Chłopcy z Placu Miarki” to nowa odsłona klasyki literatury młodzieżowej autorstwa reżysera Bartłomieja Błaszczyńskiego i dramaturżki Katarzyny Błaszczyńskiej – duetu odpowiedzialnego między innymi za ogólnopolski sukces „Stasia i Złej Nogi”. Artyści po raz kolejny przygotowują spektakl familijny, opowieść snutą przez Janosza Bokę, która trafi do serc dzieci i do wspomnień dorosłych. Choć od wydania powieści Ferenca Molnára „Chłopcy z Placu Broni” minęło blisko 120 lat, tematy takie jak honor, odwaga, lojalność i przyjaźń nie mają przecież daty ważności. Nie mają też ograniczeń wiekowych, bo niezależnie od metryki każdy z nas pozostaje heroicznym chłopcem (lub dziewczynką!), a pod pewnymi względami każde podwórko jest takie samo, prawda?

 

12.30 – Analog Collective
Mariusz Gołosz "CHÓR NA CZTERY WIOSŁA I POCZUCIE WINY" – reżyseria Aga Błaszczak
Scena Warsztatowa (spektakl + warsztaty)
„Chór na cztery wiosła i poczucie winy” to opowieść o słyszeniu, zarówno wzajemnym, jak i tym skierowanym bardziej do wewnątrz. W końcu, jak często to, co chcieliśmy usłyszeć było bliskie temu, co słyszeliśmy na co dzień? Oparta na wypowiedziach osób nastoletnich sztuka jest opowiadana w konwencji czteroosobowego chóru. I choć fabularnie wchodzimy w obóz sekcji wioślarskiej, gdzie szelest namiotu i szepty kolegów podpowiadają nam najgorsze scenariusze, to w warstwie refleksji chcemy skupić się na tym, jak te strachy oswoić. Co może dać nam nadzieję w sytuacji, gdy lęk i poczucie winy nie opuszczają nas nawet na krok?”


18.00 – Konferencja/podsumowanie Festiwalu – Scena Kolorowa

 

 

 

Popularne

Obrazek

KRAJOWY PLAN ODBUDOWY

Teatr Ludowy realizuje przedsięwzięcie: "Szkolenia wspierające proces twórczy" Dofinansowanie z UE: 113 240,00 zł

Zobacz więcej
Obrazek

NADCHODZĄCE PREMIERY

NIE ZWALNIAMY TEMPA. Już 8 listopada zapraszamy na spotkanie z atomową rodziną Grape’ów, w której może się przejrzeć każda / każdy z nas, a 6 grudnia na UROCZYSTOŚĆ – urodziny, które zmienią wszystko…

Zobacz więcej
Obrazek

ZARZĄDZENIE W SPRAWIE WPROWADZENIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

ZARZĄDZENIE wewnętrzne nr 6/2024 Dyrektora Teatru Ludowego w Krakowie z dnia 26 lipca 2024 roku w sprawie wprowadzenia Standardów ochrony małoletnich w Teatrze Ludowym w Krakowie

Zobacz więcej